ورود به کانال تلگرام ورود به پیج اینستاگرام

پاک‌کننده‌های پوست صورت و تفاوت آنها

انواع پاک‌کننده‌ها که برای صورت به‌کار می‌رود شامل صابون‌ها، شیرپاک‌کن، ژل پاک‌کننده، تونرها و اسکراب‌ها هستند، که در این مقاله سعی می‌کنیم با معرفی هرکدام شما را با این نوع محصولات آشناتر کنیم.

پوست شما دارای PH اسیدی بین ۴٫۵ تا ۶ است و باید در نظر داشته باشید که مناسب‌ترین شوینده‌های پوست شما آنهایی هستند که دارای PH مناسب و هم‌اندازه پوستتان باشند، چراکه شستشو با صابون‌های با PH بالا (قلیایی) باعث می‌شود که پوست دچار خشکی شود و چربی‌های پوست و آب آن کم شده، درنتیجه استفاده زیاد از این پاک‌کننده‌ها موجب سریع‌تر شدن روند پیرشدن پوست (aging) می‌شود. پس انتخاب پاک‌کننده مناسب برای شستشوی پوست بسیار مهم است. بیشتر صابون‌هایی که در بازار موجودند دارای PH بالای ۷ هستند یعنی قلیایی بوده و درنتیجه مناسب شستن صورت نیستند و توصیه می‌شود جهت شستشوی صورت استفاده نشوند. صابون‌های اسیدی مناسب صورت که چند سالی است در ایران هم در دسترس قرار دارند، با نام عمومی پَن و نام علمی آنها syndet تولید و عرضه می‌شوند. این صابون‌ها غالباً PH کمتر از ۶ دارند و برای صورت بسیار مناسبند.

شیرپاک‌کن (cleansing milk):

در طول فعالیت روزانه عوامل آلوده‌کننده مختلفی مثل دود و گردوغبار و همین‌طور مواد آرایشی و نیز ترشحات پوستی مثل چربی و املاح باعث آلودگی پوست می‌شوند. ازآنجایی‌که شستشوی دائمی با صابون هم سخت است و هم در موارد زیادی باعث خشکی پوست و ایجاد حساسیت می‌شود می‌توان از شیرپاک‌کن استفاده کرد. می‌توان گفت شیرپاک‌کن سازگارترین پاک‌کننده برای انواع پوست است و به‌ندرت ایجاد حساسیت یا خشکی می‌کند و ضمناً اثر پاک‌کنندگی بسیار خوبی دارد و بدون آنکه به پوست آسیب برساند موجب تمیزی و شفاف شدن پوست می‌شود. در پوست‌هایی که به همه پاک‌کننده‌ها حساس هستند شیرپاک‌کن، بهترین پاک‌کننده است.

وقتی از شیرپاک‌کن استفاده می‌کنیم نیازی به استفاده از صابون نیست. کافی است روزی دو تا سه بار یا حداقل شب قبل از خواب صورت را با شیرپاک‌کن کامل پاک کنند که معمولاً به کمک پنبه یا گاز استریل این کار انجام می‌شود و بعدازآن صورت را با آب می‌شویند. استفاده مرتب از شیرپاک‌کن باعث شفافیت و طراوت پوست شده و تا حدودی از ایجاد جوش و عفونت‌های پوستی نیز جلوگیری می‌کند. باید شیرپاک‌کن را به‌صورت دورانی روی صورت ماساژ داد و بعد با آب شست.

ژل‌های پاک‌کننده (cleansing gel):

این محصولات مثل شیرپاک‌کن‌ها عمل می‌کنند، پاک‌کننده و تا حدودی کف کننده هستند. بیشتر برای پوست‌های چرب به‌کار می‌روند ولی در پوست‌های خشک و حساس بهتر است از شیرپاک‌کن استفاده شود. نحوه استفاده از آن مثل شیرپاک‌کن است و باید به‌صورت دورانی روی صورت مالیده و با آب شسته شود.

تونرها (toner):

تونرها بعد از صابون‌ها و شیرپاک‌کن یا ژل پاک‌کننده به‌کار می‌روند. پس از شستشوی پوست از تونر استفاده می‌شود که دارای مواد آرام‌کننده و مرطوب‌کننده پوست است. تونرها ۲ نوع  تولید می‌شوند، یک نوع مخصوص پوست چرب و یک نوع هم مخصوص پوست خشک و معمولی. تونرهای پوست چرب حاوی الکل هستند و در آنها ترکیبات منقبض کننده به‌کاررفته که باعث کوچک شدن روزنه‌های پوستی می‌شوند. نوع مخصوص پوست‌های خشک و معمولی هم دارای مواد رطوبت رسان بیشتری هستند. در پایان شستشو، صورت را خشک کرده و از تونر استفاده می‌کنیم. تونر روی پوست می‌ماند و نیازی به شستن ندارد. در سنین نوجوانی و جوانی که پوست مستعد ابتلا به آکنه (جوش) است، تونرها بسیار مناسب و تأثیر گذار هستند.

اسکراب ها:

در ترکیب اسکراب‌ها دانه‌های ریزی وجود دارد و برای پاک‌سازی و سایش روی پوست به‌کار می‌روند. اسکراب (لایه‌بردار) بیشتر برای پوست‌های چرب کاربرد دارد و در پوست‌های خشک کمتر استفاده می‌شود. در قدیم در ایران از سفیدآب استفاده می‌کردند که همان کارایی اسکراب‌های امروزی را دارد. ابتدا با صابون و یا شیرپاک‌کن یا ژل پاک‌کننده صورت را تمیز کرده و می‌شوییم و در حالی که صورت خیس است از اسکراب استفاده می‌کنیم، روی صورت مالیده و با حرکت دورانی ماساژ می‌دهیم. معمولاً ۲ تا ۴ دقیقه زمان کافی است و بعد صورت را با آب می‌شوییم. برای پوست‌های چرب توصیه می‌شود حداقل هفته‌ای ۲ تا ۳ بار این کار انجام شود. نتیجه استفاده مرتب از اسکراب این است که منافذ پوست کوچک‌تر می‌شود، پوست شفاف‌تر می‌شود و سرسیاه‌های روی پوست به‌تدریج از بین می‌روند. اسکراب‌های صنعتی هم وجود دارد که به‌عنوان نمونه میکرودرم ابریژن نوعی اسکراب صنعتی است که در لایه برداری‌ها استفاده می‌شود.

درباره‌ی مهندس درویش زاده پشتیبان لاین استور

همچنین ببینید

ماسک حبابی آمینواسید ایمیجز ضدجوش

فواید ماسک حبابی آمینواسید ایمیجز

فواید ماسک حبابی آمینواسید ایمیجز با سلام به همراهان عزیز آرایشی بیست  از مهترین فواید ماسک …