ورود به کانال تلگرام ورود به پیج اینستاگرام
آشنایی با رایحه های عطر و ادکلن قسمت اول در آرایشی بیست

آشنایی با انواع رایحه های عطر و ادکلن قسمت اول

انواع رایحه‌هایی که باید قبل از خرید عطر و ادکلن بشناسید

انواع رایحه‌هایی که باید قبل از خرید عطر و ادکلن بشناسید

در زمان خرید عطر و ادکلن هنگامی که یک عطر را جلوی بینی می‌گیریم و رایحه دلنشین آن را استشمام می‌کنیم متوجه می‌شویم که این بوی فرح‌بخش تنها از یک رایحه تشکیل نشده است و رایحه‌های زیادی دست به دست هم داده‌اند تا مشام ما را عطرآگین کنند.

راز صنعت عطرسازی نیز در ترکیب رایحه‌های مختلف پنهان شده است و عطرسازان بزرگ در طول سال‌ها توانسته‌اند با چیدمان رایحه‌های دل‌انگیز در کنار هم، عطرها و ادکلن‌ هایی عرضه کنند که بوی خوش آن‌ها هرگز فراموش نمی‌شود.

تقسیم‌بندی نت‌های عطر

دسته بندی نت‌های عطرجالب است بدانید وقتی از چیدمان رایحه‌ها صحبت می‌کنیم منظور ترتیب قرار گرفتن این رایحه‌‌ها در کنار یکدیگر است. به همین منظور عطرسازان در ساخت عطرها سه ترتیب اصلی یعنی نُت آغازین، نت میانی و نت پایانی را به خدمت گرفته‌اند. در ادامه درباره نت‌های یک عطر و رایحه‌هایی که در هر نت استفاده می‌شود بیشتر خواهیم گفت.

  • نت آغازین

نت آغازینهمان‌گونه که از نام آن پیداست، نت آغازین در واقع همان بوی خوشی است که در اولین اسپری یک عطر یا ادکلن به مشام شما می‌رسد. این رایحه باید به اندازه‌ای جذاب باشد که هنگام خرید عطر و ادکلن نظر مخاطب را جلب کند. به همین دلیل عطرسازان معمولاً از رایحه‌های تازه که بیشتر از مرکبات گرفته شده برای این نت استفاده می‌کنند.

نت آغازین یا پیش رایحه در لحظه‌ای که عطر را روی پوست اسپری می‌کنید اثر خود را نشان می‌دهد، اما دوام زیادی ندارد و پس از ۱۰ تا نهایتاً ۱۵ دقیقه از بین می‌رود.

ترنج، پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو و ریحان گزینه‌های خوبی برای این نت هستند.

  • نت میانی

نت میانیپس از اینکه پیش رایحه اثر خود را از دست داد، نوبت نت یا رایحه میانی فرا می‌رسد تا با بوی خوشی که دارد جای نت آغازین را پر کند. رایحه میانی در بیشتر مواقع شامل عطر گل‌ها است و بوی نافذی دارد. از طرف دیگر این نت نسبت به پیش رایحه دوام بیشتری دارد و با ایفا کردن نقش هسته رایحه یک عطر، باعث می‌شود تا بوی خوش آن در مشام شکل بگیرد.

رایحه اسطوخودوس، رزماری، فلفل سیاه، شمعدانی و گیاه ارس را می‌توان به عنوان رایحه‌های میانی نام برد.

  • نت پایانی

نت پایانیاین رایحه در آخرین قسمت چیدمان نت‌های حاضر در عطر‌ها و ادلکن‌ها قرار می‌گیرد و پس از ازبین‌رفتن نت میانی، جای خالی آن را پر می‌کند.

به این ترتیب می‌توان گفت نت پایانی یا رایحه پایه در‌ واقع رایحه‌ اصلی یک عطر است و این رایحه همان چیزی است که عطر و بوی کلی یک ادکلن را شکل می‌دهد. به همین دلیل تاکید می‌شود هنگام خرید ادکلن و یا سایر عطرها پس از تست، چند ساعت صبر کنید، اگر بوی نت پایانی آن را پسندیدید، خرید خود را نهایی کنید.

رایحه‌های وانیل، چوب‌ صندل، چوب‌ سدر، یاسمن و پاچولی را معمولاً به عنوان رایحه پایه می‌شناسیم.

دسته‌بندی رایحه‌ها

عطرسازان برای ترکیب بهتر رایحه‌های هر نت، دسته‌بندی مشخصی را از گروه‌های بویایی تعریف کرده‌اند. این دسته‌بندی کمک می‌کند تا رایحه‌ها تناسب بهتری با هم داشته باشند و رایحه‌ای دلنشین‌تری به‌دست بیاید.

مواد اولیه و توصیف افراد از یک رایحه، گروه‌های بویایی را تشکیل می‌دهند. بنابراین بهتر است قبل از خرید ادکلن و سایر عطرها با انواع گروه‌های بویایی آشنا باشید.

۱- رایحه‌های آروماتیک (Aromatic)

رایحه‌های آروماتیکاین رایحه‌ها بوی تندی دارند و تاثیرپذیری آن‌ها بیشتر است. ترکیبی از رایحه‌های مریم گلی، رزماری، زیره سبز، اسطوخودوس و سایر گیاهانی که رایحه‌ای تند دارند در این گروه قرار می‌گیرند. اغلب عطرسازان رایحه‌های این گروه را با رایحه‌های مرکبات و ادویه‌جات ترکیب می‌کنند. گروه رایحه‌های آروماتیک بیشتر برای آقایان استفاده می‌شود و دارای زیرمجموعه‌های زیر هستند:

  • آروماتیک دریایی

آروماتیک دریاییهمان‌‌گونه که از نام این رایحه‌ها پیداست، با رایحه‌های برگرفته از گیاهان دریایی طرف هستیم که تازگی و نشاط در آن‌ها موج می‌زند. ترکیبات این رایحه‌ها معمولاً در زمان خرید ادکلن برای آقایان به چشم می‌خورند. بر اساس آمار وب‌سایت معتبر فرگرنتیکا، در این سایت ۵۷ عطر با رایحه آروماتیک دریایی برای خانم‌ها و ۳۵۲ ادکلن با این رایحه‌ها برای آقایان وجود دارد. همچنین این سایت، ۱۹۶ عطر و ادکلن با این رایحه را برای آقایان و خانم‌ها فهرست کرده است.

  • آروماتیک آرام‌بخش

آروماتیک آرام‌بخشنام رایحه‌های آروماتیک آرام‌بخش از واژه فرانسوی fougere گرفته‌شده است که رایحه‌هایی شیمیایی داشته و بویی شبیه به وانیل دارند. این رایحه‌ها اغلب در ترکیبات نت میانی یک عطر استفاده می‌شوند.

این گروه از رایحه‌ها در سال ۱۸۸۲ توسط پاول پارکو، عطرساز فرانسوی، با استخراج رایحه ماده‌ای با نام کومارین (Coumarin) به‌دست آمد. دانه درخت تونکا یکی از موادی است که رایحه‌ای همانند کومارین دارد. بوی این رایحه شبیه به علف تازه‌هرس‌شده است و رایحه‌های دیگری نظیر اسطوخودوس، شمعدانی، خزه و چوب نیز در این گروه دیده می‌شوند.

عطرسازان بیشتر رایحه‌های گروه آروماتیک فوژه را برای آقایان به کار می‌گیرند، به طوری که تاکنون برای خرید ادکلن با این رایحه، حدود ۲۰ عطر برای خانم‎ها و ۸۷۵ عطر و ادکلن برای آقایان و ۱۸۱ عطر مشترک برای آقایان و خانم‌ها به ثبت رسیده است.

  • آروماتیک میوه‌ای

آروماتیک میوه‌ایاین گروه از رایحه‌ها که اخیراً بیشتر در ساخت عطر و ادکلن به خدمت گرفته می‌شوند شامل میوه‌های تازه‌ای است که رایحه‌ای خاص به عطرها می‌دهند. رایحه‌های آروماتیک میوه‌ای معمولاً حالت خنثی دارند، به همین دلیل بیشتر افراد در زمان خرید عطر و ادکلن این رایجه را می‌پسندند.

در وب‌سایت فرگرنتیکا، ۲۱۳ ادکلن برای خانم‌ها، ۱۳۷ عطر برای آقایان و ۲۱۸ عطر مشترک بین خانم‌ها و آقایان با رایحه‌های آروماتیک میوه‌ای فهرست شده است.

  • آروماتیک گیاهی

آروماتیک گیاهیرایحه‌های آروماتیک گیاهی، برگرفته از علف‌ها و برگ‌ها هستند. گاهی اوقات از رایحه‌های اسطوخودوس، رزماری و چوب نیز در این گروه استفاده می‌شود.

برای این رایحه که کمتر مورد توجه خانم‌ها قرار گرفته تا به امروز حدود ۴۰ عطر برای بانوان، ۱۳۴ عطر برای آقایان و ۳۲۴ عطر مشترک بین آقایان و خانم‌ها ساخته شده است.

  • آروماتیک ادویه‌جات

آروماتیک ادویه‌جاترایحه‌های آروماتیک تند که بویی سرد و تازه دارند، بیشتر در ساخت عطرهای مردانه استفاده می‌شوند.

در وب‌سایت فرگرنتیکا برای رایحه‌های آروماتیک ادویه‌جات، ۵۵ ادکلن برای خانم‌ها، ۴۶۵ ادکلن برای آقایان و ۳۴۳ ادکلن برای خانم‌ها و آقایان فهرست شده است.

۲- رایحه‌های مدیترانه‌ای (شیپِر یا قبرسی)

رایحه‌های مدیترانه‌ایاین گروه از رایحه‌ها بر اساس نام کوتی شیپر (Coty Chypre)، عطر‌ساز فرانسوی، در سال ۱۹۱۷ نام‌گذاری شده است. همچنین واژه شیپر در زبان فرانسوی به جزیره قبرس اشاره دارد. در این گروه شاهد رایحه‌هایی مانند خزه‌ بلوط، لادن، پاچولی و ترنج هستیم.

  • شیپر گُلی

شیپر گُلیدر رایحه‌های شیپر گلی رایحه‌هایی مانند گل‌ رز، سوسن‌ سفید و یاسمن به چشم می‌خورند که در بین خانم‌ها طرفداران زیادی دارند. از این رو تا به حال، ۱۰۲۴ ادلکن برای بانوان، ۲۵ عطر نیز برای آقایان و ۲۶۳ عطر مشترک برای آقایان و خانم‌ها با این رایحه ثبت شده است.

  • شیپر میوه‌ای

شیپر میوه‌ایرایحه‌ میوه‌های خوش‌عطری مانند هلو، بادام و تمشک جنگلی در این گروه قرار دارند.

در فهرست وب‌سایت فرگنتیکا ۲۴۸ ادکلن با رایحه مدیترانه‌ای میوه‌ای برای خانم‌ها، ۲۳ ادکلن برای آقایان و ۶۷ عطر مشترک برای خانم‌ها و آقایان وجود دارد.

۳- رایحه‌های مرکبات

رایحه‌های مرکباتدر عطرهای با گروه رایحه‌های مرکبات، ترکیبی از بوی خوش‌ لیمو، پرتقال، ترنج، گریپ‌فروت و نارنگی استفاده شده است.

  • مرکبات آروماتیک

مرکبات آروماتیکترکیب رایحه‌های مرکبات و رایحه‌های تند گیاهان در این گروه قرار می‌گیرند. رایحه‌های اسطوخودوس، رزماری، زیره سبز و نعنا را می‌توان از رایحه‌های اصلی این گروه دانست.

با رایحه‌های مرکبات آروماتیک از برندهای معتبر، چیزی حدود ۲۴۵ عطر برای خانم‌ها، ۶۰۹ عطر برای آقایان و ۸۱۸ ادکلن مشترک برای آقایان و خانم‌ها ساخته شده است.

  • مرکبات خوراکی

مرکبات خوراکیاین گروه شامل ترکیبی از رایحه‌های مرکباتِ خوش‌عطر (مانند لیمو و پرتقال) با وانیل، کارامل و گل‌های با عطر ملایم است.

در وب‌سایت فرگرنتیکا با رایحه مرکبات خوراکی، حدود ۱۰۳ عطر برای خانم‌ها و ۱۰۲ عطر برای خانم‌ها و آقایان فهرست شده است. این در حالی است که فقط ۱۵ ادکلن را در این مرجع برای آقایان شاهد هستیم..

 

ادامه مطلب در قسمت دوم

درباره‌ی مهندس درویش زاده پشتیبان لاین استور

همچنین ببینید

ماسک حبابی آمینواسید ایمیجز ضدجوش

فواید ماسک حبابی آمینواسید ایمیجز

فواید ماسک حبابی آمینواسید ایمیجز با سلام به همراهان عزیز آرایشی بیست  از مهترین فواید ماسک …